Doorgaan naar hoofdcontent

Leestekst Hoe maak ik mijn hoofd leeg? (2017-2018)

Deze tekst komt van een website.

alinea 1
Je hoofd leegmaken klinkt voor veel mensen veel makkelijker dan het in werkelijkheid is. Loop jij ook direct al op dit punt vast, omdat je helemaal niet weet hoe je je boodschappenlijstjes, taken en andere gedachten die in je hoofd rondspoken een halt toe kunt roepen? Ook dan is er hoop. Met de juiste aanwijzingen en het volgen van onderstaande stappen kan iedereen zijn hoofd leegmaken.

alinea 2
Leeg je hoofd op papier
Je hoofd raakt alleen leeg als je onderbewustzijn het idee heeft dat er echt niets meer is wat per se onthouden moet worden. Dit bereik je alleen door alles letterlijk uit je hoofd te halen. Schrijf daarom alle 'moetjes' die in je opkomen, op in een boekje. Je kunt hiervoor ook je telefoon of iets anders gebruiken, zolang je het maar continu bij je kunt hebben. Zo kun je ook nog dingen opschrijven waar je nu niet direct op komt. 

alinea 3
Verzamel tastbare taken
Om je hoofd leeg te maken, moet je ook een prettige, lege ruimte hebben. Verzamel daarom alles wat bijvoorbeeld op je bureau of keukentafel ligt in één grote verzameldoos. Gooi hier in het vervolg ook direct alle spullen in waar je nog naar moet kijken, die je nog moet lezen of waarop je nog actie moet ondernemen. Zo houd je je omgeving én tegelijkertijd je hoofd leeg.

alinea 4
Test of je hoofd écht leeg is
Als je je hoofd én je omgeving hebt leeggehaald, probeer dan te ontspannen. Zoek een rustige ruimte op en probeer even helemaal nergens aan te denken. Op het moment dat je dit doet, kan het zijn dat je ineens weer allerlei dingen te binnenschieten. Je hoofd was dus eigenlijk nog niet helemaal leeg. Schrijf deze dingen op en doe nog een poging, net zo lang tot er écht even helemaal niets meer te binnenschiet.

alinea 5
Denk aan iets moois
Als je hoofd helemaal leeg is, sluit dan je ogen en probeer aan iets moois en rustigs te denken, bijvoorbeeld een rustig zandstrand of een mooie boom. Het beeld moet jou op je gemak stellen, dus denk niet aan de zee als je last hebt van watervrees. Blijf je op dit beeld concentreren en zorg ervoor dat er geen andere gedachten in je hoofd rond gaan dartelen.

alinea 6
Let op je ...
Terwijl je je concentreert op je beeld, haal je rustiger adem en laat je je lichaam helemaal ontspannen, terwijl je stevig uitademt. Dit moet vooral voelbaar zijn in je nek en in je schouders, omdat je die over het algemeen aanspant als je geconcentreerd bent. Probeer deze positie zo lang mogelijk vast te houden, maar ga ten minste voor vijf minuten. Geniet van de rust in je hoofd. 

alinea 7
'Ontwaak!'
Als je lang genoeg gezeten hebt, dan kom je rustig vanuit je rustpositie terug. Doe je ogen weer open, adem een keer diep in en ga verder met je werkdag, of bijvoorbeeld met de training waarvoor je je hoofd leeg moest maken. De oefening zelf kan ook al heel ontspannend zijn, dus herhaal hem regelmatig om je stressniveau gezond te houden!
 

Leestekst 3. Hoe maak ik mijn hoofd leeg?

Bij deze tekst horen vraag 9 t/m 14.
 
vraag 9
Hoe begint de schrijver de tekst?
A Hij geeft een aantal nuttige tips.
B Hij maakt een probleem duidelijk.
C Hij noemt persoonlijke ervaringen.
 
vraag 10
Julia moet voor haar opleiding binnenkort verschillende opdrachten inleveren. Het zijn zoveel opdrachten dat ze vastloopt. Een vriendin geeft haar de tip eerst haar hoofd leeg te maken.
Wat is de juiste volgorde van de stappen waarmee Julia haar hoofd leeg kan maken?

A eerst dingen noteren, dan een ontspannende plek zoeken en ten slotte spullen ordenen
B eerst dingen noteren, dan spullen ordenen en ten slotte een ontspannende plek zoeken
C eerst spullen ordenen, dan dingen noteren en ten slotte een ontspannende plek zoeken
D eerst spullen ordenen, dan een ontspannende plek zoeken en ten slotte dingen noteren
 
vraag 11
Julia probeert haar hoofd leeg te maken door de stappen uit de tekst te volgen, maar zij blijft denken aan de dingen die zij nog moet doen.

Wat moet Julia volgens de tekst nu doen?
A Zij moet alle nieuwe gedachten op papier zetten.
B Zij moet ergens gaan zitten waar ze zich kan ontspannen.
C Zij moet haar gedachten op een prettige plek richten.
D Zij moet zich concentreren op haar ademhaling.
 
vraag 12
Waarom staat bij alinea 7 'Ontwaak!' tussen aanhalingstekens?
A De schrijver bedoelt hier niet de letterlijke betekenis.
B De schrijver herhaalt precies wat iemand heeft gezegd.
C De schrijver wil extra aandacht vestigen op het woord.
 
vraag 13
In alinea 7 staat een aantal tips.
Wat is de belangrijkste tip van deze alinea?
A Adem een keer diep in.
B Doe je ogen weer open.
C Herhaal de oefening regelmatig.
 
vraag 14
Je moet een samenvatting maken van de tekst. Hieronder staan vijf zinnen.
Welke zinnen moeten in de samenvatting van de tekst komen?
Geef bij elk van de volgende vijf zinnen aan 'wel' of 'niet'.

1. Door goede tips op te volgen kan iedereen zijn hoofd leegmaken.
2. Je kunt je telefoon gebruiken om dingen te onthouden die je moet doen.
3. Het is belangrijk dat je in een prettige omgeving bent als je je hoofd probeert leeg te maken.
4. Sommige mensen denken het liefst aan mooie natuur om te ontspannen.
5. Probeer volledig te ontspannen tijdens het uitademen.
 



Antwoorden - Klik hier

Reacties

Populaire posts van deze blog

Voorbereiden op het Examen Lezen en Luisteren MBO 2F

Het MBO-examen Lezen en Luisteren 2F bestaat meestal uit 4 leesteksten en 3 luisterteksten. De tekstsoorten zijn informatief, instructief en betogend.   De onderwerpen hebben vaak te maken met het milieu, de gezondheid, werk, burgerschap. Veel mensen denken dat ze dit examen niet kunnen voorbereiden, omdat de teksten en de vragen toch steeds anders zijn. Het soort vragen dat gesteld wordt is echter wel steeds hetzelfde. Als je weet welke vragen er gesteld kunnen worden, kan je je daar wel op voorbereiden door te zorgen dat je de bijbehorende begrippen wel kent (denk aan signaalwoorden, tekstsoorten, hoofdgedachte). Begin altijd met oriënterend of scannend lezen. Kijk naar de belangrijke plaatsen in de tekst, zoals de titel, de eerste (inleiding) en laatste alinea (slot) en alle tussenkopjes. Als je de tekst helemaal gaat lezen, verdeel je de tekst in deelonderwerpen. Hieronder staan enkele veelvoorkomende vragen: ·          Wie zegt ...

Oefeningen voor het Centraal Examen

Onderstaande oefeningen kan je doen met bijna elke tekst. Zoek een tekst in je leerboek, in de krant of een tijdschrift en maak een oefening. Wanneer je samen met een klasgenoot de oefening maakt, kunnen jullie je antwoorden vergelijken en bespreken. Oefening: Een tekst Nederlands lezen en tekstsoort en opbouw bepalen WAAROM doen we dit? Het examen Nederlands komt eraan! Daarom ga je trainen op onderdelen en deelvaardigheden die nodig zijn om het CE goed te kunnen maken. In deze oefening oefen je het herkennen van de tekstsoort, het onderwerp/hoofdgedachte en de opbouw van de tekst. WAT doen we? Een tekst lezen en ‘ontleden’ HOE pakken we het aan? Stap 1: Bekijk de tekst oriënterend. Lees de titel, de tussenkopjes en kijk naar de bron. Wat is de tekstsoort? Stap 2: Lees de inleiding en het slot. Wat is het onderwerp? Stap 3: Lees intensief. Wat is de hoofdgedachte? Stap 4: Verdeel de tekst in inleiding, kern en sl...

Luisteren - oefeningen uit het Centraal Examen 2013

Luisterteksten   Bij de luisterteksten is er eerst het hele filmpje of luisterfragment. Per vraag kan je een onderdeel van het filmpje nogmaals beluisteren. Mobiel schademelden Je ziet een filmpje waarin Henk in zijn auto tegen de auto van Vera botst. In het filmpje wordt uitgelegd hoe je de schade kunt melden. Het fragment duurt ongeveer 2.30 minuten. Bij dit fragment horen 8 vragen.   22.       Het filmpje begint met een aanrijding. Wat wordt hier bedoeld met: "Een aanrijding zit in een klein hoekje"? A         Bij de aanrijding is een hoek van het voertuig beschadigd. B         De aanrijding is gebeurd op een hoek van de weg. C         Een aanrijding kan altijd onverwacht gebeuren. 23.         Henk is met zijn auto tegen die van Vera aangereden. Wat hebben Henk en Vera ...