Doorgaan naar hoofdcontent

Dierbewust dagje uit (2017)

Deze tekst komt van een website.

Dolfijnen
alinea 1
Dolfijnen zijn zeer intelligente zoogdieren. In het wild maken dolfijnen onderdeel uit van hechte en buitengewoon complexe (familie)groepen. Dat sociale gedrag is belangrijk voor ze: zo vinden ze bescherming, liefde en genegenheid. Wetenschappers hebben ontdekt dat dolfijnen zelfbewust zijn, je kunt ze daarom makkelijk vergelijken met een mens, met een kind.
 
Dolfijnen in de vrije natuur
alinea 2
Dolfijnen in de natuur zwemmen zo'n 50 tot 100 kilometer per dag. Door hun mooi gestroomlijnde lichaam kunnen ze grote snelheden bereiken in het water. Ze kunnen duiken tot wel 200 meter diep. Een dolfijn kan tot 20 minuten zijn adem inhouden. Bijna 90% van de tijd brengt een dolfijn onder water door. Samen jagen ze op vis, ontwikkelen ze vriendschappen en spelen ze met elkaar. Een heel belangrijk zintuig van een dolfijn is de sonar. Door de weerkaatsing van de ultrasone geluiden weet een dolfijn of er obstakels in de weg liggen. De sonar stelt een dolfijn in staat de hele omgeving te verkennen (andere dolfijnen, roofdieren, hindernissen).
 
Dolfijnen in gevangenschap kampen met enorme welzijnsproblemen
alinea 3
Dolfijnen in gevangenschap kampen met trauma's en depressie. Eigenlijk, omdat alle zaken die een dolfijn bijzonder maken, en hun natuurlijke gedragingen, niet tot uiting kunnen komen. In gevangenschap is een dolfijn vrijwel altijd onderdeel van een groep die niet de zijne is. Dolfijnen worden wild gevangen en aan dolfinaria verkocht. Ze worden dan uit hun hechte familie gerukt en bij andere, vreemde dolfijnen geplaatst met alle gevolgen van dien. Zo spreekt elke groep dolfijnen zijn eigen specifieke taal. Dolfijnen uit verschillende groepen verstaan elkaar niet. Wanneer ze toch bij elkaar worden opgesloten, leidt dit dan ook gegarandeerd tot conflicten en agressie. Maar ook in gevangenschap gefokte dolfijnen hebben het slecht. Zij kennen de hechte groepen niet, maken zelden vrienden en voelen geen liefde en genegenheid.
 
alinea 4
De sonar van de dolfijn zorgt er in gevangenschap voor dat hun ultrasone geluid altijd wordt weerkaatst door de betonnen bakken waarin ze zwemmen. Hier worden ze knettergek van. Het betonnen bassin biedt de dieren bovendien op geen enkele manier voldoende uitdagingen om hun intelligente brein te prikkelen. Dolfijnen in gevangenschap lijden dan ook vaak aan verveling, mentale stress, verlaagde weerstand, futloos en stereotiep gedrag.
 
alinea 5
Het is om al deze redenen dat dolfijnen in gevangenschap vaak kalmeringsmiddelen, antidepressiva, antibiotica en andere (vitamine)supplementen toegediend krijgen. Zonder deze medicatie houden dolfijnen het niet uit in gevangenschap. Deze medicatie zorgt ervoor dat dolfijnen niet lusteloos aan het wateroppervlak dobberen. Een dolfijn heeft ook de 'pech' dat het altijd lijkt alsof hij lacht, ongeacht hoe zijn gesteldheid is. Dit is slechts de vorm van zijn gezicht en heeft niets met emotie te maken. Zelfs een doodzieke dolfijn 'lacht' dus nog.
 
Stimuleren van onnatuurlijk gedrag
alinea 6
In gevangenschap krijgt een dolfijn dode vis te eten. Dit herkennen ze aanvankelijk helemaal niet als voedsel, omdat het niet natuurlijk is voor een dolfijn. De dolfijn is voor voedsel volledig afhankelijk van zijn trainer en daardoor heeft de trainer alle controle over de dolfijn. Honger is dan ook een effectieve methode om dolfijnen zaken aan te leren. Rechtop zwemmen, dansen op muziek, met een bal spelen. Het ziet er allemaal leuk uit, maar heeft niets met de natuur van een dolfijn te maken.
 
alinea 7
Eigenlijk heeft niets in een dolfinarium met de natuur van een dolfijn te maken. Hoe groot een bassin ook is, ze kunnen er nooit 50 tot 100 kilometer per dag zwemmen. Ze kunnen nooit diep duiken. Ze kunnen nooit op levende vis jagen. Ze maken geen vriendschappen. Het water in dolfinaria bevat veelal chloor en dit lijkt geenszins op zeewater. Alles druist tegen de natuur in.
 
Je leert een kind verkeerde dingen over dolfijnen
alinea 8
Een dolfinarium zal zeggen dat het goed voor zijn dolfijnen zorgt en dat de educatie een groot onderdeel van zijn intentie is. Maar, wat leren we nu precies van gedrogeerde dolfijnen die rondzwemmen in een betonnen bak en op een fluitsignaal uit het water omhoog springen? We leren niets van hoe dolfijnen leven, van hun complexiteit, van hun bijzondere eigenschappen. Geen van die zaken komt tot uiting in een dolfinarium! Het heeft alles met commercie en het verdienen van geld te maken, en helemaal niets met dierenwelzijn en educatie. Veel wetenschappers, mariene biologen en zelfs ex-dolfinarium-medewerkers spreken zich dan ook uit tegen dolfijnen in gevangenschap. In landen als Bolivia, Costa Rica, Kroatië, Griekenland, India, Nicaragua, Slovenië, Cyprus, Chili en enkele staten van de USA zijn dolfinaria al verboden. Andere landen zoals Zwitserland, Hongarije, Brazilië, Luxemburg, Noorwegen en Groot-Brittannië hebben dusdanige wetgeving aangenomen dat dolfinaria er niet meer voorkomen. Gelukkig groeit dus duidelijk meer en meer het bewustzijn: het houden van een dolfijn in gevangenschap is dierenleed.

Ga naar het vragenformulier en vul daar de antwoorden in.   













Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Voorbereiden op het Examen Lezen en Luisteren MBO 2F

Het MBO-examen Lezen en Luisteren 2F bestaat meestal uit 4 leesteksten en 3 luisterteksten. De tekstsoorten zijn informatief, instructief en betogend.   De onderwerpen hebben vaak te maken met het milieu, de gezondheid, werk, burgerschap. Veel mensen denken dat ze dit examen niet kunnen voorbereiden, omdat de teksten en de vragen toch steeds anders zijn. Het soort vragen dat gesteld wordt is echter wel steeds hetzelfde. Als je weet welke vragen er gesteld kunnen worden, kan je je daar wel op voorbereiden door te zorgen dat je de bijbehorende begrippen wel kent (denk aan signaalwoorden, tekstsoorten, hoofdgedachte). Begin altijd met oriënterend of scannend lezen. Kijk naar de belangrijke plaatsen in de tekst, zoals de titel, de eerste (inleiding) en laatste alinea (slot) en alle tussenkopjes. Als je de tekst helemaal gaat lezen, verdeel je de tekst in deelonderwerpen. Hieronder staan enkele veelvoorkomende vragen: ·          Wie zegt ...

Oefeningen voor het Centraal Examen

Onderstaande oefeningen kan je doen met bijna elke tekst. Zoek een tekst in je leerboek, in de krant of een tijdschrift en maak een oefening. Wanneer je samen met een klasgenoot de oefening maakt, kunnen jullie je antwoorden vergelijken en bespreken. Oefening: Een tekst Nederlands lezen en tekstsoort en opbouw bepalen WAAROM doen we dit? Het examen Nederlands komt eraan! Daarom ga je trainen op onderdelen en deelvaardigheden die nodig zijn om het CE goed te kunnen maken. In deze oefening oefen je het herkennen van de tekstsoort, het onderwerp/hoofdgedachte en de opbouw van de tekst. WAT doen we? Een tekst lezen en ‘ontleden’ HOE pakken we het aan? Stap 1: Bekijk de tekst oriënterend. Lees de titel, de tussenkopjes en kijk naar de bron. Wat is de tekstsoort? Stap 2: Lees de inleiding en het slot. Wat is het onderwerp? Stap 3: Lees intensief. Wat is de hoofdgedachte? Stap 4: Verdeel de tekst in inleiding, kern en sl...

Luisteren - oefeningen uit het Centraal Examen 2013

Luisterteksten   Bij de luisterteksten is er eerst het hele filmpje of luisterfragment. Per vraag kan je een onderdeel van het filmpje nogmaals beluisteren. Mobiel schademelden Je ziet een filmpje waarin Henk in zijn auto tegen de auto van Vera botst. In het filmpje wordt uitgelegd hoe je de schade kunt melden. Het fragment duurt ongeveer 2.30 minuten. Bij dit fragment horen 8 vragen.   22.       Het filmpje begint met een aanrijding. Wat wordt hier bedoeld met: "Een aanrijding zit in een klein hoekje"? A         Bij de aanrijding is een hoek van het voertuig beschadigd. B         De aanrijding is gebeurd op een hoek van de weg. C         Een aanrijding kan altijd onverwacht gebeuren. 23.         Henk is met zijn auto tegen die van Vera aangereden. Wat hebben Henk en Vera ...