Doorgaan naar hoofdcontent

Oxfam Novib: "Te veel voedsel verdwijnt in brandstoftank" - Tekst uit examen 2018/2019

 

Deze tekst komt uit een krant.
Hierbij horen vraag 5 t/m 8.

alinea 1
Er verdwijnt te veel voedsel in de brandstoftanks van auto's. Het akkerland dat nodig is voor alle biobrandstof in de landen van de Europese Unie (EU), had genoeg tarwe en mais kunnen opleveren om 127 miljoen mensen te voeden. Dat zegt hulporganisatie Oxfam Novib.

alinea 2
Biobrandstof wordt vooral gemaakt van raapzaad, soja en palmolie. Oliebedrijven in de EU mengen nu verplicht steeds meer plantaardige olie in de diesel en benzine. Dat moet de CO2-uitstoot verminderen. Gevolg is dat prijzen van voedselgewassen als mais en soja de afgelopen zomer recordhoogtes bereikten, aldus Oxfam Novib. De organisatie vraagt de EU daarom om minder biobrandstof te produceren.

alinea 3
"De huidige prijspiek moet ministers wakker schudden", waarschuwt Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib. "Heel eenvoudig. Als de EU niet stopt met biobrandstof, zullen nog meer mensen tot armoede vervallen."

alinea 4
Sommige voedselproducten zouden 36 procent duurder worden als de EU de mengplicht verder opschroeft, zoals gepland. Het doel is nu dat in 2020 wel 10 procent van de transportenergie moet komen van biobrandstoffen. In 2020 zou Europa één vijfde van alle in de wereld geproduceerde plantaardige olie nodig hebben om in zijn vraag naar biobrandstof te voorzien.

alinea 5
In 2008 leverden biobrandstoffen al 3,5 procent van de energie voor het Europese transportgebruik. Een studie van de EU schatte toen dat zo'n 70.000 vierkante kilometer land nodig was om aan deze vraag te voldoen. Dat is bijna de oppervlakte van Nederland en België samen. Bij de Europese Commissie groeit al de twijfel over de voordelen van biobrandstof. Onlangs lekte een voorstel uit om de doelen te verlagen. In 2020 zou de transportsector dan slechts 5 procent biobrandstof hoeven te gebruiken in plaats van 10 procent.


Bij deze tekst horen vraag 5 t/m 8.

vraag 5

Het hoofddoel van de schrijver is informeren.
Welk ander doel heeft de schrijver met deze tekst?
A de lezer advies geven over het gebruik van biobrandstof
B de lezer laten nadenken over de gevolgen van biobrandstof
C de lezer overtuigen van de noodzaak van biobrandstof

vraag 6

In alinea 3 staat: "De huidige prijspiek moet ministers wakker schudden."
Wat bedoelt Tom van der Lee met deze uitspraak?
A Ministers moeten beseffen dat het nodig is de prijzen te verhogen.
B Ministers moeten beseffen dat ze de prijzen niet kunnen beïnvloeden.
C Ministers moeten beseffen waartoe de hoge prijzen kunnen leiden.

vraag 7

Welke afweging moet de Europese Unie maken bij het gebruik van biobrandstof?
A stimuleren van goedkopere auto's tegenover bestrijden van voedselschaarste
B tegengaan van milieuvervuiling tegenover terugdringen van armoede
C zorgen voor minder CO2-uitstoot tegenover zorgen voor gezond voedsel

vraag 8

Wat is de beste samenvatting van deze tekst?
A De EU bekritiseert de stijging van voedselprijzen ten behoeve van biobrandstof.
B De EU overweegt minder biobrandstof toe te voegen aan gewone brandstof.
C De EU vergroot de kans op armoede als de productie van biobrandstof wordt verhoogd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Voorbereiden op het Examen Lezen en Luisteren MBO 2F

Het MBO-examen Lezen en Luisteren 2F bestaat meestal uit 4 leesteksten en 3 luisterteksten. De tekstsoorten zijn informatief, instructief en betogend.   De onderwerpen hebben vaak te maken met het milieu, de gezondheid, werk, burgerschap. Veel mensen denken dat ze dit examen niet kunnen voorbereiden, omdat de teksten en de vragen toch steeds anders zijn. Het soort vragen dat gesteld wordt is echter wel steeds hetzelfde. Als je weet welke vragen er gesteld kunnen worden, kan je je daar wel op voorbereiden door te zorgen dat je de bijbehorende begrippen wel kent (denk aan signaalwoorden, tekstsoorten, hoofdgedachte). Begin altijd met oriënterend of scannend lezen. Kijk naar de belangrijke plaatsen in de tekst, zoals de titel, de eerste (inleiding) en laatste alinea (slot) en alle tussenkopjes. Als je de tekst helemaal gaat lezen, verdeel je de tekst in deelonderwerpen. Hieronder staan enkele veelvoorkomende vragen: ·          Wie zegt ...

Oefeningen voor het Centraal Examen

Onderstaande oefeningen kan je doen met bijna elke tekst. Zoek een tekst in je leerboek, in de krant of een tijdschrift en maak een oefening. Wanneer je samen met een klasgenoot de oefening maakt, kunnen jullie je antwoorden vergelijken en bespreken. Oefening: Een tekst Nederlands lezen en tekstsoort en opbouw bepalen WAAROM doen we dit? Het examen Nederlands komt eraan! Daarom ga je trainen op onderdelen en deelvaardigheden die nodig zijn om het CE goed te kunnen maken. In deze oefening oefen je het herkennen van de tekstsoort, het onderwerp/hoofdgedachte en de opbouw van de tekst. WAT doen we? Een tekst lezen en ‘ontleden’ HOE pakken we het aan? Stap 1: Bekijk de tekst oriënterend. Lees de titel, de tussenkopjes en kijk naar de bron. Wat is de tekstsoort? Stap 2: Lees de inleiding en het slot. Wat is het onderwerp? Stap 3: Lees intensief. Wat is de hoofdgedachte? Stap 4: Verdeel de tekst in inleiding, kern en sl...

Luisteren - oefeningen uit het Centraal Examen 2013

Luisterteksten   Bij de luisterteksten is er eerst het hele filmpje of luisterfragment. Per vraag kan je een onderdeel van het filmpje nogmaals beluisteren. Mobiel schademelden Je ziet een filmpje waarin Henk in zijn auto tegen de auto van Vera botst. In het filmpje wordt uitgelegd hoe je de schade kunt melden. Het fragment duurt ongeveer 2.30 minuten. Bij dit fragment horen 8 vragen.   22.       Het filmpje begint met een aanrijding. Wat wordt hier bedoeld met: "Een aanrijding zit in een klein hoekje"? A         Bij de aanrijding is een hoek van het voertuig beschadigd. B         De aanrijding is gebeurd op een hoek van de weg. C         Een aanrijding kan altijd onverwacht gebeuren. 23.         Henk is met zijn auto tegen die van Vera aangereden. Wat hebben Henk en Vera ...